Tuesday 6 March 2012

DIANA TAKUT PANDANG BELAKANG.



Diana Razali, 29, seorang gadis manis yang berasal dari Ipoh tapi sudah lama menetap di Kuala Lumpur, seorang yang peramah dan sentiasa tersenyum. Malah sewaktu diwawancara, senyuman nya sentiasa terukir walaupun adakala dahi nya berkerut sedikit ketika menceritakan pengalaman yang pernah dilalui nya dulu. Menurut Diana, peristiwa itu berlaku sewaktu dia pulang dari menziarahi makcik saudara nya di Rawang.
"Diana dalam perjalanan pulang, waktu itu jam sudah pukul 2.30 pagi dan ketika itu sy memandu bersendirian. Pada mulanya Diana ditemani oleh adik, tetapi dia mengambil keputusan untuk tinggal disitu dan menemani makcik yang masih kurang sihat" ceritanya memulakan bicara.
"Diana ni kalau dah sorang-sorang dalam kereta memang suka pasang radio kuat-kuat, salah satu sebab nya saya ni penakut sikit. Apalagi Diana pun menyanyi la kuat-kuat supaya tak la rasa takut sangat” kata Diana sambil tersenyum.
Menurut Diana, sedang dia asyik ‘melalak’ didalam kereta tiba-tiba dari jauh mata nya tertumpu ke arah suatu kelibat seakan-akan seorang wanita berpakaian pengantin putih sambil memegang payung. Wanita itu menghulurkan tangan memberi isyarat seolah-olah ingin menumpang kereta nya dan dia pun memperlahan kan kereta kerana mungkin wanita itu dalam kesusahan dan amat memerlukan bantuan.
“Memang Diana nampak jelas raut wajah wanita tu, wanita itu berketurunan cina berkulit putih dan cantik. Waktu tu Diana tak la fikir apa-apa sangat sebab Diana memang berniat mahu menolong. Diana memang nak berhenti masa tu, tapi oleh sebab terleka memerhati kan wajah wanita tu sampai tak perasan yang kerata dah terlajak ke depan sikit dari tempat wanita tu berdiri. Diana pun cepat-cepat menoleh kebelakang, tapi wanita tadi dah tiada. Pelik juga mana pergi nya wanita tadi, heran juga sebab Diana Cuma terlajak sedikit saja dan tak mungkin boleh ghaib macam tu” sambung Diana lagi.
“Diana pun cuba-cuba la jenguk keluar, mana la tahu kalau-kalau ternampak kelibat wanita tadi. Kepala asyik berfikir kemana pula pergi nya wanita tadi, ada la dalam lima minit berhenti disitu. Tiba-tiba Diana dikejut kan oleh bunyi hon dari sebuah kereta yang kebetulan lalu dikawasan tu, terus badan Diana seperti terkena renjatan elektrik. Mana tidak nya waktu tu hati Diana ni terus diselubungi perasaan takut yang amat sangat. Macam nak menangis waktu tu” kata Diana lagi.
Sambung Diana lagi, dia tidak teragak-agak dan terus memecut kerata nya meninggal kan tempat itu. “Alangkah takut nya Diana bila memikirkan perkara sebenar yang telah berlaku, sepanjang perjalanan tu Diana tak berani langsung pandang ke belakang. Yelah takut-takut wanita tu ada pulak duduk di tempat duduk belakang. Diana terus memandu sampai ke rumah” cerita Diana sambil masih tersenyum menamatkan cerita nya.

No comments:

Post a Comment