Tuesday 6 November 2012

"MANA MAK...??"


Aku ada satu cerita pelik yang aku sendiri tak berapa pasti akan jadi cerita seram ke tidak. Tapi aku cerita sajalah masa umur aku 15tahun, hampir setiap bulan abah aku bawak jalan-jalan ke Genting Highland semata-mata hendak makan mcD. Apa yang aku nak cerita ni berlaku dekat parking lot cable car tu, ape nama dia? parking lot awana eh? keluarga aku dah 'BAN' genting highland so maaf lah aku lupa nama parking tu. Kalau boleh aku nak lupakan terus kenangan pahit ni tapi sesekali mesti teringat. Jadi kali terakhir pergi genting highland bersama family tu, bapak aku mengambil keputusan nak balik hari dan tak mahu parking dekat atas kawasan taman tema. Dia parking dekat tingkat atas sekali(tingkat 4 kot) parking lot yang bersekali dgn cable car tu.
Sepanjang hari dekat taman tema memang seronok sehinggalah kitorang balik waktu maghrib. Lepas keluar daripada cable car tu terus la menuju ke parking lot, semua adik beradik dengan abah aku dah jalan ke depan jadi tinggallah aku jalan sebelah mak aku perlahan-lahan. Sambil jalan dengan mak aku kat sebelah tu aku borak-borak la dengan dia, lepas tu dia hilang macam tu je. Aku sendiri tak percaya sebab bila sampai dekat van abah aku tanya la, "mana mak?" "tak tahu" aku jawab. Jadi terus la kakak sulung aku mengamuk salahkan aku sebab tak pandai jaga mak sedangkan aku jalan sebelah je. Masa tu aku memang lurus bendul, aku memang tak tahu mana mak aku hilang jadi aku nangis je la. Aku baca la apa-apa ayat quran yang patut sambil merayu supaya aku jumpa balik mak aku. Masa tu adik beradik yang lain pun dah menggelabah, mereka berlari la ke sana ke mari jerit nama mak aku.

Untuk pengetahuan korang, masa tu takda orang yang jalan ke kereta masing-masing kecuali keluarga aku. Memang sunyi habis dan aku tak ingat berapa minit atau jam cuma yang pasti kitorang cari mak lama sangat. Terjerit sana sini macam orang gila, dari tingkat 4 lari turun ikut tangga sampai ke bawah. Wktu itu rasanya setiap sudut dan tingkat parking lot tu kami cari tapi tiada. Aku rasa bersalah sangat, macam aku tak pandai jaga mak sendiri. Macam aku anak yang jahat, jadi masa aku turun dari salah satu tangga aku minta sangat kat Allah SWT supaya tolong la pulangkan mak aku balik, ambil la aku ni. Lagipun aku tak tahan kena marah dengan kakak sulung aku yang garang tu. Tiba-tiba mak aku keluar dari sebalik tangga tu, aku nak turun dan mak pulak nak naik. Leganya hati aku dan mak pula nampak letih sangat, muka sayu dan tak cakap apa-apa. Aku terus tarik tangan dia bawak pergi ke van. Sepanjang balik semua dalam van senyap, terutama bapak aku. Berkerut-kerut muka dia sepanjang dia pandu pulang, takda nak marah-marah aku lagi macam lega dah jumpa mak.
Sampai saja dirumah semua dikehendaki mandi, buat apa yang patut dan tidur. Jadi sebelum masing-masing nak masuk tidur mak aku cerita la, berkerumun semua pergi kat meja makan nak dengar apa yang dah jadi kat keluarga kami sebenarnya. Dia cakap kali terakhir dia ingat dia jalan dengan aku, lepas tu tiba-tiba semuanya kosong. Parking lot tu ada kereta macam biasa cuma langsung tiada orang, dia cakap dia perasan masa nak menuju ke van tu ada budak remaja berlumba kereta. Tetapi tiba-tiba semuanya kosong, jadi dia jalan kaki diantara kereta parking disitu. Dia turun dari satu tingkat ke satu tingkat, jalan tengah-tengah juga dan apa yang lagi pelik mak aku cakap masa dia turun satu tingkat, dekat hujung dia nampak macam ramai orang tengah jalan sambil berbual dan makan minum tanpa mempedulikan dia. Macam tak perasan dia wujud, jadi dia turun lagi satu tingkat sebab dia ingat mana lah tahu kami tertinggalkan dia dan tunggu dibawah. Bila dia turun lagi satu tingkat, kiri kanan memang tiada orang langsung kat parking tu kecuali hujung kat dinding dia nampak orang yang sama, pakai baju yang sama, buat perbuatan yang sama.

Masa tu barulah dia perasan dia dah dipermainkan oleh makhluk Allah lagi satu ni, macam dia dah masuk alam lain atau dah kena sorok. Dia bacalah ayat-ayat quran sambil jalan dengan niat dapat jumpa kami semula, sampai tingkat bawah dia turun. Lepas tu dia naik balik, setiap tingkat semua sama mak aku cakap. Balik-balik jumpa benda yang sama, sampailah dia penat sangat. Jadi dia berzikir, dia cakap dia baca asmaul-husna dan masa tu lah dia lepas dan terserempak dengan aku. Susah nak diterima oleh akal tapi itulah, benda dah jadi. Sejak peristiwa tu keluarga aku tidak lagi ke genting highland, abah aku bawak jalan-jalan tempat lain saja. Adik kecik aku pun takut nak pergi ke sana lagi, dia kata takut ak hilang lagi. Tapi aku tidak pergi sana dari umur 15 sampai masuk Universiti, bila masuk U, kawan-kawan ajak pergi aku pun rindu sangat jadi aku pergi juga tanpa keluarga tahu. Alhamdulillah tak jadi apa-apa lagi, tapi lama-lama keluarga tahu dah dan mereka tak nak marah pun cuma suruh tanggung risiko sendri. Sekarang aku dah kerje, langsung dah tak pergi.
Aku bersyukur kerana makhluk yang sorok mak aku tu tak sorok aku sekali. Aku rasa masa tu sebab "dia" fikir mak aku ni alim, baik jadi dia uji mak aku. kalau dia sorok aku pun buang masa saja, apa aku boleh buat sangat pun masa umur 15thn tu?


No comments:

Post a Comment